Which source do you think implies the engine in s-70 costs 9 million?

We also have to keep in mind that first airframes are always gonna cost a lot. Initial lrip f35 was over 300 million per plane, afaik. Since then it came down by a few times.
 
Data on the cost of engines vary greatly.
Ai-222-25 (Yak-130) - $1,952,249 per piece (2018)
AL-31F for Su-30MKI, $12,917,000 per engine for India. Licensed production in India.
AL-31F for China's J-10, $1,200,000 per piece


AL-31F for China - 5 million. $ / piece. source

It can be assumed that:
ed.117C (Su-35S) costs 4.5 million dollars,
ed.117BD (S-70) costs 4 million. $
ed.30 no more than 5 million. $ per piece
Those are sales abroad, with wildly different values to the ones paid by the VKS. We know Russian MIC makes quite a small margin when selling to the state, as it should be.
 
Defense Updates has a video out about how the T-70 has been less than a stellar success including a malfunctioning T-70 shot down by its' Su-57 escort:


One of the Russian military's prized and promising assets is the S-70 Okhotnik.
The stealthy heavy hunter-killer drone is being developed by Sukhoi and Russian Aircraft Corporation MiG. The drone which was flown for the first time on 3 August 2019 is based on the earlier Mikoyan Skat, designed by MiG, and incorporates some technologies of the fifth-generation Sukhoi Su-57 fighter jet.
Last year in June, photographs of what appears to be the Okhotnik stealth drone in flight during a real-time combat scenario over Ukraine surfaced. It is reported that the drone was observed operating in the Sumy region.
Okhotnik is touted to be a stealthy aircraft, its design is based on the flying-wing scheme and incorporates the use of composite materials and stealth coatings.The 20-ton drone with a wingspan of around 65 feet or 20 m is reportedly capable of a maximum speed of 1,000 km/h or 621 miles/h and can carry different kinds of munitions including air-to-surface and air-to-air missiles.Okhotnik has been conceptualized as a ‘loyal wingman’ to Su-57 and 3-4 of these have been built.But things haven’t worked out as planned for Russia.
In this video, Defense Updates analyzes how S-70 Okhotnik has bought double embarrassment for Putin’s forces?
Chapters:
00:11 INTRODUCTION
02:29 EMBARRASSMENT ONE - SHOOT-DOWN
03:47 EMBARRASSMENT TWO - WESTERN COMPONENTS
06:50 ANALYSIS
 
A pretty reliable source:

Допустим, на С-70Б-1 испытывали одну часть оборудования, на С-70-2 планер, на С-70-3 характеристики заметности, С-70-4 другую часть оборудования и т.д. Серия в 2024 году это бред сумасшедшего. Да и в 25 тоже.

Translation:
Let's say that one part of the equipment was tested on the S-70B-1, on the S-70-2 the glider, on the S-70-3 the visibility characteristics, the S-70-4 another part of the equipment, etc. The series in 2024 is crazy nonsense. And in 25, too.

 
From "85th Anniversary of Sukhoi design buro"

Начало работ

Тематика ударного дистанционно-пилотируемого летательного аппарата (ДПЛА) прорабатыва- лась в ОКБ Сухого ещё во времена Советского Союза. В 70-80-х годах разрабатывался проект ударного ДПЛА «Коршун».

В начале 2000-х годов ОКБ Сухого продолжило разработку перспективных проектов беспилотного на правления. В это время прорабатывались проекты БПЛА для задач разведки: стратегический БАС-62 аэродинамической схемы «Ромб» (А.Х. Каримов) и тактический разведчик воздушного базирования «Перегонка-4» (В.В. Соловьев).

С 2002 года по начало 2004 года тематику БпЛА в ОКБ Сухого возглавил директор программы «БАСС» - главный конструктор Н.Н. Долженков в рамках инициативно организованной программы «Беспилотные авиационные системы Сухого (БАСС). В ходе которой были выполнены проектные работы по 13 направлениям развития БпЛА различного назначения.

К концу 2003 года в ОКБ Сухого в перспективной разработке сосредоточились на трех основных направлениях, аналогичных по назначению перспективным разработкам США. В рамках организованной ВНК ВВС НИР «Кондор» в ОКБ Сухого были разработаны аванпроекты функционального аналога высотного разведывательного БПЛА «Глоубал Хок» («Нортроп Грумман», 11 т) - проект К-1 и аналога тактического разведчика «Предейтор-В» (фирмы «Дженерал Атомикс»).

Третьим направлением стал ударный БпЛА 10-тонного класса - проект К-3, аналог проекта ударного Х-45В (10 т) фирмы «Боинг». В котором предполагалось использовать научно-технический задел (НТЗ) по самолету Як-130. В частности - двухдвигательная силовая установка на основе двигателей АИ-222-25.

С 2005 по 2010 годы обязанности директора программы «БАСС» стал выполнять первый заместитель генерального директора Компании «Сухой» С.С. Коротков. При его участии по заданию генерального директора Компании «Сухой» М.А. Погосяна была поставлена задача по определению рационального направления дальнейших практических работ предприятия по тематике БпЛА.


Концепции

В этот период в рамках программы «БАСС» руководителем работы А.И. Поляковым был инициативно организован и выполнен (при его непосредственном участии) комплекс идеологических и концептуальных исследовательских работ по определению главного направления перспективных практических работ для Компании «Сухой» и ОКБ. Были проведены исследования по определению рационального типажа, идеологии, по разработке концепции создания, целевого применения, роли и места в системе ВКС, проведены предпроектные работы по формированию функционально-технического облика ударно-разведывательного беспилотного комплекса (УРБК).

Работы проводились совместно с ключевыми организациями Министерства обороны и промышленности: ЦНИИ ВВС, ВНК ГШ, ВНК BBC, ГосНИИАС. В этот период, исходя из анализа наиболее критичных составляющих перспективной авиационной группировки Воздушно-космических сил (ВКС) РФ, состояния НТЗ ОКБ Сухого и кооперации промышленности, задействованной в создании ФА), а также учитывая возможности и необходимость загрузки серийных заводов Компании «Сухой» перспективного авиационного комплекса фронтовой авиации (ПАК ФА) было предложено выбрать направление создания ударно-разведывательного беспилотного комплекса (УРБК) на основе НТЗ и технологий ПАК ФА, в том числе в интересах дальнейшего развития программы ПАК ФА. Была предложена идеология создания и боевого применения смешанной (пилотируемые и беспилотные боевые авиационные комплексы) авиационной группировки фронтовой авиации (СмАГ ФА). Для обеспечения реализуемости в заданном временном интервале создания перспективного УРБК, в том числе в составе СмАГ ФА, была предложена концепция единого типа двигателя в перспективном
парке на основе двигателя для ПАК ФА.

Совместно с кооперацией научно-исследовательских организаций МО РФ и промышленности была разработана концепция создания и целевого применения УРБК. Которая опиралась на результаты выполненных исследований (комплекс НИР «Зверобой-30», «Зверобой-30К») рационального типажа перспективного БпЛА, учитывала прогноз сценариев целевого применения в условиях вероятных конфликтов различного уровня и перспективную динамику снижения боевых возможностей авиационной группировки на перспективу 2030 - 2040-х годов.

Концепцией УРБК предусматривалось выполнение задач в условиях сильного противодействия противника и вероятных больших потерь, неприемлемых для пилотируемой авиации.

В обеспечение гибкости и избирательности целевого применения предусматривалась возможность функционирования в составе смешанной авиационной группировки, включая пилотируемые авиационные комплексы, которые предполагалось использовать как воздушные пункты управления.

В ходе работ глубоко исследовался облик и опыт работ по ударным БпЛА тяжелого класса типа Х-45С («Боинг») и Х-47В («Нортроп Грумман»), были выполнены теоретические исследования по тенденциям развития функциональных возможностей данных проектов, реализуемости заявленных ТТХ с выполнением экспериментальных работ по тематическим продувкам этих аналогов.

В этот период была определена оригинальная концепция эксплуатации с длительным хранением, определены базовые ключевые критические технологии. Были разработаны предложения по организации масштабного серийного выпуска, обоснована производственная площадка на базе Новосибирского авиационного завода им. В.П. Чкалова (НАЗ), обеспечивающая необходимую серийность.

В ходе работ была показана экономическая целесообразность (экономические исследования проводил начальник бюро экономического анализа и прогноза А.К. Морозов) создания авиационной группировки УРБК как боевой системы, которая с учетом концепции длительного хранения обеспечивала снижение затрат в жизненном цикле в несколько раз, в сравнении с пилотируемыми комплекса- ми аналогичного назначения, за счет отсутствия потребности в реальном налете на поддержание летных навыков. По расчетам за время эксплуатации получаемая экономия окупала затраты на выполнение ОКР и на закупки потребной группировки УРБК.

Удалось найти рациональное решение путей развития - в виде смешанной авиационной группировки (пилотируемые и беспилотные боевые авиационные комплексы), при котором стало экономически возможным создать большую необходимую численность боевых авиационных комплексов на основе УРБК и пилотируемых авиационных комплексов. И в ОКБ Сухого был выполнен двухэтапный инициативный аванпроект УРБК.

В результате проведенного комплекса проектных работ были исследованы возможные альтернативные облики широкого спектра, включая даже высокоскоростной сверхзвуковой вариант. Был сформирован рациональный функционально-технический облик УРБК. Определена оптимальная аэродинамическая компоновка интегральной схемы малозаметной формы, включая выполненные исследования аэродинамических профилей, создание собственной уникальной аэродинамической профилировки. Тщательно исследована в вариантах и разработана геометрия интегрированного малозаметного воздухозаборника и сопла. Уже на этом этапе программы практически были определены основные параметры будущего С-70.

В 2006 году на базе 30 ЦНИИ ВВС под руководством Главнокомандующего ВВС В.С. Михайлова была проведена научно-практическая конференция по перспективным разработкам комплексов c БпЛА. Участниками которой стали: ОКБ им. А.С. Яковлева, РСК «МиГ» и Компании «Сухой». Доклад ОКБ Сухого был отмечен Главкомом, особенно в части экономической эффективности смешанной авиационной группировки с рациональной долей беспилотных комплексов.

В период 2006 - 2008 годов, по инициативе ОКБ Сухого, ВНК ВВС была открыта НИР «Иркутянка» по разработке направления боевого беспилотного авиационного комплекса. В качестве проекта ТТЗ на НИР было принято предложение ОКБ Сухого. Головным исполнителем, так же по предложению ОКБ Сухого, стал ГосНИИАС.

В ходе этой работы ОКБ Сухого, в качестве основного соисполнителя, был представлен инициативный аванпроект УРБК, который был отмечен, как лучший в негласном конкурсе с РСК «МиГ». Именно в этот период ОКБ Сухого была выдвинута и доказана силами ГосНИИАС, путем имитационного моделирования боевых операций, идеология создания перспективной смешанной авиационной группировки беспилотных и пилотируемых боевых авиационных комплексов, в том числе с применением пилотируемого воздушного пункта управления (ВПУ). Существенную роль в разработке идеологии и концепции УРБК сыграл заместитель главного конструктора по интеграции комплекса радиоэлектронного оборудования М.Л. Тучинский. Была предложена концепция создания комплекса радиоэлектронного оборудования (КРЭО) всего комплекса с БпЛА СК-70 как единой системы, как в логической (программной) постановке, так и с точки зрения воплощения в «железе» в виде конкретных аппаратных составляющих на базе аппаратных составляющих КБО ПАК ФА.


НИР «Искусствовед»

В 2010 году заказывающее управление УЗиП АТиВ открыло НИР «Искусствовед» по направлению роботизированного боевого авиационного комплекса (РБАК). ОКБ Сухого в качестве конкурсных предложений представило проект УРБК, который был разработан в соответствии с ТТЗ. Этот проект занял первое место по результатам официального конкурса с РСК «МиГ», и ОКБ Сухого возглавило данную работу в качестве головного исполнителя НИР.

В ходе разработки аванпроекта ОКБ Сухого была доказана состоятельность и эффективность однодвигательной силовой установки УРБК на основе турбореактивного двигателя «изделие 117», с учетом стоимости и ожидаемых потерь в мирное и военное время. Таким образом, концепция единого типа двигателя в парке фронтовой авиации получила практическое развитие и для беспилотного направления тяжелого класса.

В дальнейшем, с учетом актуальности и специфики применения беспилотная тематика перешла от ВВС к новому заказчику МО РФ - Управлению перспективных исследований и специальных проектов (УПМИ и СП).


МЛД и С-70Б

По результатам НИР «Искусствовед» 14 октября 2011 года УПМИ и СП был заключен госконтракт с ОКБ Сухого на выполнение НИР с экспериментальной частью работ. В процессе реализации НИР была выполнена разработка эскизного проекта разведывательно-ударного комплекса СК-70 с БпЛА С-70 и созданы: полномасштабный статический демонстратор БпЛА С-70 и масштабный летный демонстратор комплекса СК-70 с С-70, включавший демонстратор НПУ. С учетом предыдущих работ и накопленного потенциала в этом направлении головным исполнителем было назначено ОКБ Сухого. Директором программы был назначен первый заместитель генерального директора по программам Компании «Сухой» А.В. Конюхов.

Для обеспечения управления стоимостью С-70, начиная с первых этапов разработки, и реализуемости закупки необходимой численности группировки С-70, на предприятии был внедрен подход «Стоимостного проектирования». На том этапе в основном внимание уделялось стоимости планера и шасси С-70. В частности, при выборе так называемого «материального облика» С-70 было подробно проработано, в том числе с учетом стоимости в серии, 13 вариантов материалов и технологий для изготовления планера С-70, несколько силовых схем и схем его членения. В части технологии была сделана ставка на принципиально новую для того времени широко автоматизированную технологию изготовления крупногабаритных силовых панелей методом инфузии. Такая технология опиралась на уже соз- данное к тому времени автоматизированное оборудование и отлаженную технологию изготовления. Технология предназначалась для выпуска больших серий и подразумевала новые более экономичные техпроцессы и полимерные материалы.

В ходе НИР к разработкам была привлечена широкая кооперация как в части концептуального сопровождения, системного построения всего комплекса СК-70 (БпЛА С-70) с наземным пунктом управления НПУ-70, так и в части конкретных технических решений, систем и агрегатов его воздушной и наземной составляющей, преимущественно уже реализованных в ходе разработки ПАК ФА.

Важно отметить выполненные в это время поисковые работы по определению облика НПУ. В ходе данных работ были исследованы, в том числе с проверкой реального функционирования, различные типы пунктов управления, заделы по которым можно было использовать для разработки НПУ-70. Были рассмотрены изделия Концерна «Алмаз-Антей», ЦНИРТИ, НИИИТ, «Системпром», КБ «Луч», «Авиаавтоматика», «Измеритель», «УЗГА», ОКБ «Сокол», «Кронштадт».

В экспериментальной статической части НИР был разработан и построен полномасштабный статический образец С-70Б-0. В качестве изготовителя был определен ранее предложенный в ходе аванпроекта Новосибирский авиационный завод (НАЗ) имени В.П. Чкалова.

На С-70Б-0, в том числе в обеспечение крупносерийного производства, отрабатывались новые технологии автоматизированного изготовления крупногабаритных силовых панелей, выполненных из полимерных композиционных материалов методом инфузии.

Статический образец был успешно испытан и исследован в процессе нагружений в СибНИА, что доказало правильность выбора конструктивно-силовой схемы и выбора технологии изготовления крупногабаритных силовых панелей из ПКМ.

В летной части НИР был создан демонстратор беспилотного комплекса: масштабный летный демонстратор (МЛД с весом порядка 50 кг, размахом около 3 метров, с турбореактивным двигателем) с демонстратором НПУ. НПУ включало в себя автоматизированные рабочие места оператора управления с органами автоматизированного и ручного управления в составе: РУД, РУС, педали. Комплекс с МЛД был успешно облетан и подтвердил реализуемость аэродинамической компоновки «Летающее крыло без оперения». На МЛД была продемонстрирована возможность непосредственного дистанционного управления по быстродействующему видеоканалу с обеспечением ручной посадки для резервного варианта посадки и реализованы в полете полностью автоматические режимы: автономное автоматического управление БпЛА на взлете, по маршруту полета и на посадке.

В ходе работ над МЛД было создано несколько стендов, включая продувочную модель, статический образец для испытаний на разрушающую нагрузку, технологический образец для отработки инфузионного процесса, стенд-модуль АРМ оператора управления НПУ (по внешнему виду и по назначению его назвали в шутку «школьная парта»), стенд испытаний и отработки силовой установки, копровый динамический стенд для отработки демпфера шасси при сбросе МПД в движении.

Не менее важную часть работ сыграло предприятие из радиоэлектронной промышленности КБ «Луч» (генеральный директор - главный конструктор М.Ф. Шебакпольский), в истории которого была тема беспилотного разведчика «Крыло» и опыт создания комплексов с БЛА: «Типчак», «Корсар». КБ «Луч» взяло на себя весь комплекс наземного (в полномасштабном демонстраторе НПУ) и бортового радиоэлектронного оборудования, включая резервированные каналы управления, телеметрии и видеоканалы, использовавшиеся в том числе для резервного ручного дистанционного управления. Значительную роль специалисты КБ «Луч» сыграли и в проведении летных испытаний МЛД.

Особую роль в подготовке и реализации полета МЛД сыграл заслуженный летчик-испытатель Е.И. Фролов, который и как творческий инженер-конструктор, и как высококлассный летчик оператор управления, обеспечил отработку дистанционного резервного пилотирования и автоматического полета МЛД с автоматическим заходом на посадку до высоты 17 метров по спутниковой навигации. В конце октября 2014 года в первом испытательном полете МЛД Е.И. Фроловым впервые в российской авиационной практике была успешно поднята в воздух и совершена посадка в резервном ручном режиме летательного аппарата, выполненного по аэродинамической схеме «летающее крыло без оперения», что привнесло новые знания и практический опыт в практику аэродинамической школы и школы систем автоматического управления ОКБ Сухого.

23 июля 2016 года в развитие работ по программе государственным заказчиком УПМИ и СП был за
ключен госконтракт с Компанией «сухой», как единственным исполнителем, на выполнение следующей научно-исследовательской работы. В этой НИР в виду сложности и ответственности предстойщей опытно-конструкторской работы, а также из-за недостаточного финансирования на тот момент, МО РФ установило необходимость подтверждения реализуемости программы путем создания и летных испытаний полномасштабного демонстратора комплекса СК-70Б с БпЛА С-70Б.

Директором программы главным конструктором был назначен С.Ю. Бибиков. В ходе работ по НИР был создан полномасштабный летный демонстратор БпЛА С-70Б-1 и демонстратор НПУ-70Б. Демонстраторы комплекса СК-70Б создавались как базовый образец перспективного серийного облика боевого беспилотного комплекса СК-70. Кроме того, созданный в предыдущей НИР статический образец был дооснащен шасси и доиспытан для выполнения полетов. Статический образец получил индекс С-70Б-0.

В целях минимизации научно-технических рисков и существенного сокращения сроков и стоимости работ в С-70Б использовались готовые и проверенные временем технические решения и конкретные агрегаты и системы. Так, например, шасси С-70Б как законченную автоматизированную систему, в которой реализовалось управление торможением, поворотом передней опоры, уборкой/выпуском шасси успешно использовали от самолета Су-57. Особое отношение было к реализации комплекса средств связи, который был многократно зарезервирован. Предварительно был проведен конкурс претендентов на раз- личные готовые каналы связи с экспериментальными проверками в полете. На С-70Б были применены видеоканалы и командно-телеметрические каналы предприятий «Луч», «Юрион», «Прима», обеспечивавшие надежное резервное управление в полете, а также дистанционное руление по аэродрому. Также были использованы: маршевый двигатель, информационно-управляющая система, комплексная система управления, электрогенераторы, гидронасосы, электрогидроприводы рулевых поверхностей и другие системы от самолета Су-57. Таким образом, уже на стадии создания полномасштабного демонстратора С-70Б, начала воплощаться концепция унификации
с НТЗ по 5-му поколению. Опыт масштабного демонстратора МЛД пригодился на стадии создания алгоритмов автоматического управления, и в первую очередь, для реализации автоматической посадки. Также пригодилось понимание особенностей автоматического разбега и пробега с торможением, что было практически исследовано на МЛД. Особое внимание было уделено надежности создаваемой системы управления С-70Б-1. Понимая сложность и длительность создания и отработки полностью автоматического управления с заданной надежностью, а также основываясь на положительных результатах реализации ручного дистанционного управления, ранее достигнутых на МЛД, было принято решение о реализации одновременно двух высоконадежных способов управления С-70Б-1: в первую очередь, ручного многоканального дистанционного управления как резервного и поэтапно создаваемого автоматизированного/ автоматического способа, который должен стать основным для серийного образца С-70. Такое техническое решение, не смотря на очень большую загрузку предприятия и соисполнителей, крайне ограниченное время разработки, себя оправдало. Недоработки алгоритмов управления, отказы систем - то, что всегда происходит при выполнении сложных разработок авиационной техники, успешно парировались надежным ручным дистанционным управлением в ходе выполнения экспериментальных летных работ.

Летный образец полномасштабного летного демонстратора С-70Б-1 был построен в НАЗ им. В.П. Чкалова в сентябре 2018 года. 3 августа 2019 года Е.И. Фролов поднял С-70Б-1 в воздух.

В обеспечение ускорения работ и снижения технических рисков потребовалось создание летающей лаборатории. Летающая лаборатория была создана на базе третьего опытного образца Су-57. Летающая лаборатория Т-50-3ЛЛ использовалась для отработки наиболее критичных систем и режимов управления, и в первую очередь, «ручная» (режим ручного дистанционного управления по видеоканалу) и автоматическая посадка. На Т-50-3ЛЛ очень тщательно отрабатывался многоканальный комплекс средств связи и, в частности, двухканальный видеоканал. В то время большие проблемы вызывала задержка сигнала видеоканала, связанная с большим объемом передаваемой информации.

Вначале ручная посадка отрабатывалась на пилотажном стенде. В результате большого цикла отработок ручных посадок с различной длительностью прохождения сигналов в канале управления и в видеоканале были установлены предельно допустимые по безопасности посадки и оптимальные задержки по комфортности ручного управления при различных внешних факторах. На последующем этапе выполнялись натурные отработки ручной посадки на Т-50-3ЛЛ. При этом на этапе захода на посадку управление Т-50-3ЛЛ от летчика (пилотировал С.Л. Богдан) передавалось оператору НПУ (Е.И. Фролов) до достижения безопасной высоты. Начинали с обратной передачи управления летчику Т-50-3ЛЛ до высоты 120 м. В итоге, постепенно снижая высоту, довели управление от НПУ до касания Т-50-3ЛЛ ВПП, а в дальнейшем осуществлялось также и руление Т-50- 3ЛЛ от НПУ до остановки на стоянке.

Отработка на летающей лаборатории Т-50-3ЛЛ ключевых систем позволила успешно пройти Методический совет Экспериментальной авиации по допуску С-70Б-1 к первому вылету и обеспечить пер- вый и последующие полеты С-70Б-1. Интересно отметить, что при прохождении Методического совета
некоторые его участники не сразу поверили, что «ручная» посадка с полученными по результатам разработки КСС задержками возможна. Их убедил только свершившийся факт реальных «ручных» посадок Т-50-3ЛЛ с управлением из НПУ.

Опытно-конструкторская работа по созданию СК-70 с БпЛА С-70

По результатам успешного выполнения НИР 25 декабря 2019 года Министром обороны Российской Федерации было утверждено ТТЗ на ОКР, а 27 декабря 2019 года Минобороны заключило государственный контракт с Компанией «Сухой» на выполнение ОКР по созданию разведывательно-ударного комплекса СК-70 с БпЛА С-70.

В ходе работ была привлечена мощная кооперация, в основном участвующая в программе самолета Су-57. Разработан Технический проект, выполнен этап разработки рабочей конструкторской документации. Построено 2 опытных летных образца и новый статический. В качестве летающих лабораторий используется Т-50-3ЛЛ, а также С-70Б-1.
 
From "85th Anniversary of Sukhoi design buro"

Начало работ

Тематика ударного дистанционно-пилотируемого летательного аппарата (ДПЛА) прорабатыва- лась в ОКБ Сухого ещё во времена Советского Союза. В 70-80-х годах разрабатывался проект ударного ДПЛА «Коршун».

Snip.

If you're going to post stuff like that please have a translated version as this is an English-speaking board and the vast majority of the board-members don't speak Russian.
 
If you're going to post stuff like that please have a translated version as this is an English-speaking board and the vast majority of the board-members don't speak Russian.
I spent several hours retyping and editing text from images. Would you kindly: do Ctrl-C/Ctrl-V and Google Translate. It's not that hard, any idiot can do it.
 
That would include you.

English is a foreign language for me as well. I could probably read sites in German and French at the same level of understanding as I read SPF, but Russian is a bridge too far for me.
Please humour the users of what still is an English-language site and post in English.
I have on occasion posted Dutch texts from books and websites, but I have always provided an English translation.

Ik haw gjin sin om hieltyd Japanske, Russysk, Hongaarsk, Finsk, Hindi, Tagalog of Maleisk teksten oan in masine-oersetter te jaan, om't elkenien hjir ynienen begjint te skriuwen yn har memmetaal.
 
Last edited:
Would you kindly: do Ctrl-C/Ctrl-V and Google Translate. It's not that hard, any idiot can do it

I have noticed that Google Translate doesn't seem to function properly when given large documents written in Russian to translate.
 
Start of work

The subject of a strike remotely piloted aircraft (RPA) was developed in the Sukhoi Design Bureau back in the days of the Soviet Union. In the 70-80s, the Korshun strike RPA project was developed.

In the early 2000s, the Sukhoi Design Bureau continued developing promising unmanned aerial vehicle projects. At that time, UAV projects for reconnaissance missions were being developed: the strategic BAS-62 with the "Rhombus" aerodynamic design (A.Kh. Karimov) and the tactical airborne reconnaissance aircraft "Peregonka-4" (V.V. Soloviev).

From 2002 to the beginning of 2004, the UAV subject matter at the Sukhoi Design Bureau was headed by the director of the BASS program Chief Designer N.N. Dolzhenkov within the framework of the initiatively organized program "Sukhoi Unmanned Aircraft Systems (SUAS). During which design work was carried out in 13 areas of development of UAVs for various purposes.

By the end of 2003, the Sukhoi Design Bureau had focused on three main areas of advanced development, similar in purpose to advanced US developments. As part of the Condor R&D project organized by the VNK VVS, the Sukhoi Design

Bureau developed preliminary designs for a functional analogue of the high-altitude reconnaissance UAV

Global Hawk (Northrop Grumman, 11 tons) - the K-1 project - and an analogue of the tactical reconnaissance aircraft Predator-V (by General Atomics).

The third direction was the 10-ton class attack UAV - the K-3 project, an analogue of the Boeing X-45B (10 t) attack project. In which it was supposed to use the scientific and technical reserve (NTZ) for the Yak-130 aircraft. In particular - a twinengine power plant based on AI-222-25 engines.

From 2005 to 2010, the duties of the director of the BASS program were performed by the first deputy general director of the Sukhoi Company S.S. Korotkov. With his participation, on the instructions of the general director of

the Sukhoi Company M.A. Pogosyan, the task was set to determine the rational direction of further practical work of

the enterprise on the subject of UAVs.

Concepts

During this period, within the framework of the BASS program, the head of the work, A.I. Polyakov, proactively organized and carried out (with his direct participation) a set of ideological and conceptual research works to determine

the main direction of promising practical work for the Sukhoi Company and the Design Bureau. Research was conducted to determine the rational type, ideology, to develop the concept of creation, target application, role and place in the VKS system, pre-design work was carried out to form the functional and technical appearance of the strike and reconnaissance unmanned complex (URBK).

The work was carried out jointly with key organizations of the Ministry of Defense and Industry: Central Research Institute of the Air Force, VNK GS, VNK BBC, GosNIIAS. During this period, based on the analysis of the most critical components of the prospective aviation grouping of the Aerospace Forces (VKS) of the Russian Federation, the state of the NTZ OKB Sukhoi and the cooperation of the industry involved in the creation of the FA), and also taking into account the capabilities and need to load the serial plants of the Sukhoi Company of the prospective aviation complex of frontline

aviation (PAK FA), it was proposed to choose the direction of creating an unmanned strike and reconnaissance complex (URBK) based on the NTZ and PAK FA technologies, including in the interests of further development of the PAK FA program. An ideology of the creation and combat use of a mixed (manned and unmanned combat aircraft systems) aviation grouping of frontline aviation (SMAG FA) was proposed. To ensure the feasibility of creating a promising URBC, including as part of the SMAG FA, within the given time interval, a concept of a single type of engine was proposed promising park based on the engine for the PAK FA.

Together with the cooperation of research organizations of the Ministry of Defense of the Russian Federation and industry, a concept for the creation and targeted use of the URBC was developed. Which was based on the results of the completed studies (the R&D complex "Zveroboy-30", "Zveroboy-30K") of a rational type

promising UAVs, took into account the forecast of scenarios for target use in conditions of probable conflicts of various levels and the prospective dynamics of the reduction of the combat capabilities of the aviation group for the period of 2030-2040.

The concept of the URBC envisaged the performance of tasks in conditions of strong enemy counteraction and probable large losses, unacceptable for manned aircraft.

To ensure flexibility and selectivity of target use, it was envisaged that it would be possible to operate as part of a mixed aviation group,

including manned aviation complexes, which were intended to be used as airborne command posts.

During the work, the appearance and experience of work on heavy-class strike UAVs such as the X-45C (Boeing) and X-47B (Northrop

Grumman) were deeply studied, theoretical studies were carried out on the development trends of the functional capabilities of these projects, the feasibility of the declared performance characteristics with the implementation of experimental work on thematic tests of these analogues.

During this period, the original concept of operation with long-term storage was defined, basic key critical technologies were defined.

Proposals for organizing large-scale serial production were developed, a production site based on the Novosibirsk Aviation Plant named after V.P.

Chkalov (NAZ), ensuring the necessary serial production, was justified.

During the work, the economic feasibility was demonstrated (the economic research was conducted by the head of the Bureau of Economic Analysis and Forecasting A.K. Morozov) of creating the URBC air group as a combat system, which, taking into account the concept of long-term storage, ensured a reduction in costs in life cycle several times, in comparison with manned complexes of similar purpose, due to the absence of the need for real flight time to maintain flight skills. According to calculations, during the period of operation, the resulting savings covered the costs of performing R&D and purchasing the required

group of URBCs.

It was possible to find a rational solution for the development paths - in the form of a mixed aviation group (manned and unmanned combat aviation complexes), in which it became economically possible to create a large required number of combat aviation complexes based on the URBK and manned aviation complexes. And the Sukhoi Design Bureau completed a two-stage initiative preliminary design for the URBK.

As a result of the conducted design work complex, possible alternative designs of a wide range were investigated, including even a high-speed supersonic variant. A rational functional and technical appearance of the URBC was formed. The optimal aerodynamic layout of the integrated circuit of a low-observable form was determined, including the completed studies of aerodynamic profiles, the creation of its own unique aerodynamic profiling. The geometry of the integrated low-observable air intake and nozzle was carefully studied in variants and developed. Already at this stage of the program, the main parameters of the future S-70 were practically determined.

In 2006, a scientific and practical conference on promising developments of UAV systems was held at the 30th Central Research Institute of the Air Force under the leadership of the Air Force Commander-in-Chief V.S. Mikhailov. The participants were: A.S. Yakovlev Design Bureau,

RSK MiG and Sukhoi Company. The Sukhoi Design Bureau's report was noted by the Commander-in-Chief, especially in terms of the economic efficiency of a mixed aviation group with a rational share of unmanned systems.

In the period 2006-2008, on the initiative of the Sukhoi Design Bureau, the VNK VVS opened the Irkutsk Research and Development

Center for the development of a combat unmanned aircraft complex. The proposal of the Sukhoi Design Bureau was accepted as a project for the research and development specifications. The main contractor, also on the proposal of the Sukhoi Design Bureau, was GosNIIAS.

During this work, the Sukhoi Design Bureau, as the main co-executor, presented an initiative preliminary design of the URBC, which was noted as the best in an unofficial competition with the RSC MiG. It was during this period

The Sukhoi Design Bureau put forward and GosNIIAS proved, through imitation modeling of combat operations, the ideology of creating a promising mixed aviation group of unmanned and manned combat aviation systems, including with the use of a manned airborne control post (ACP). A

significant role in the development of the ideology and concept of the URBK was played by Deputy Chief Designer for the integration of the electronic equipment complex M.L. Tuchinsky. The concept of creating an electronic equipment complex (EEC) for the entire complex with the SK-70 UAV as a single system was proposed, both in the logical (software) formulation and from the point of view of embodiment in hardware in the form of specific hardware components based on the hardware components of the PAK FA KBO.

Research and development department "Art Critic"

In 2010, the ordering department of the UZIP ATiV opened the R&D project "Art Expert" in the direction of the robotic combat aviation

complex (RBAK). The Sukhoi Design Bureau presented the URBC project, which was developed in accordance with the technical specifications, as a competitive proposal. This project took first place in the official competition with the RAC "MiG", and the Sukhoi Design Bureau headed this work as the main contractor for the R&D.

During the development of the preliminary design, the Sukhoi Design Bureau proved the viability and efficiency of the single-engine power plant URBC based on the turbojet engine "product 117", taking into account the cost and expected losses in peacetime and wartime. Thus, the concept of a single type of engine in the frontline aviation fleet received practical development for the unmanned direction. heavy class.

Later, taking into account the relevance and specifics of application, the unmanned theme moved from the Air Force to a new customer of the Russian Ministry of Defense - the Directorate of Advanced Research and Special Projects (UPMI and SP).

MLD and S-70B

Based on the results of the "Art Critic" research project, on October 14, 2011, UPMI and SP signed a state contract with the Sukhoi Design Bureau to perform research with an experimental part of the work. During the implementation of the research, a draft design for the SK-70 reconnaissance and strike complex with the S-70 UAV was developed and the following were created: a full-scale static demonstrator of the S-70 UAV and a large-scale flight demonstrator of the SK-70 complex with the S-70, including a NPU demonstrator. Taking into account previous work and the

accumulated potential in this area, the Sukhoi Design Bureau was appointed the prime contractor. A.V. Konyukhov, First Deputy General Director for Programs of the Sukhoi Company, was appointed Director of the Program.

In order to ensure cost management of the S-70, starting from the first stages of development, and the feasibility of purchasing the required number of S-70 groupings, the company implemented the "Cost Engineering" approach. At that stage, the main focus was on the cost of the S-70 airframe

and chassis. In particular, when choosing the so-called "material appearance" of the S-70, 13 options for materials and technologies for manufacturing the S-70 airframe, several power schemes and schemes for its division were worked out in detail, including taking into account the cost in the series. In terms of technology, a bet was made on a fundamentally new for that time, widely automated technology for manufacturing large-sized power panels using the infusion method. This technology was based on the automated equipment already created by that time and the debugged manufacturing technology. The technology was intended for the production of large series and implied new, more economical technological processes and

polymeric materials.

During the research and development work, broad cooperation was involved in the developments, both in terms of conceptual support, system construction of the entire SK-70 complex (S-70 UAV) with the NPU-70 ground control post, and in terms of specific technical solutions, systems and units of its air and ground components, mainly already implemented during the development of the PAK FA.

It is important to note the exploratory work carried out at this time to determine the appearance of the NPU. In the course of these works, various types of control points were investigated, including with verification of real functioning, the groundwork for which could be used for the development of the NPU-70. The following were considered:

products of the Almaz-Antey Concern, CNIRTI, NIIIT, Sistemprom, KB Luch, Aviaavtomatika, Izmeritel, UZGA, OKB Sokol, Kronshtadt.

In the experimental static part of the research work, a full-scale static model of the S-70B-0 was developed and built. The Novosibirsk Aviation Plant (NAZ) named after V.P. Chkalov, previously proposed during the preliminary design, was chosen as the manufacturer.

On the S-70B-0, including to ensure large-scale production, new technologies for the automated production of large-sized power panels made from polymer composite materials using the infusion method were tested.

The static sample was successfully tested and investigated during loading at SibNIA, which proved the correctness of the choice of the structuralpower scheme and the choice of technology for manufacturing large-sized power panels from PCM.

In the flight part of the R&D, a demonstrator of the unmanned complex was created: a large-scale flight demonstrator (MLD with a weight of about 50 kg, a span of about 3 meters, with a turbojet engine) with a demonstrator of the NPU. The NPU included automated operator control stations with automated and manual control units consisting of: throttle, stick, pedals. The complex with the MLD was successfully tested and confirmed

the feasibility of the aerodynamic configuration "Flying wing without empennage". The MLD demonstrated the possibility of direct remote control via a high-speed video channel with manual landing for a backup landing option and fully automatic modes were implemented in flight: autonomous automatic control of the UAV on

takeoff, en route and landing.

During the work on the MLD, several stands were created, including a purge model, a static sample for testing for destructive load, a technological sample for testing the infusion process, a stand-module for the automated workplace of the NPU control operator (due to its appearance and purpose, it was jokingly called a "school desk"), a stand for testing and testing the power plant, a pile driver dynamic stand for testing the chassis damper when dropping the MPD in motion.

An equally important part of the work was played by the enterprise from the electronic industry, the Luch Design Bureau (CEO - Chief Designer M.F. Shebakpolsky), whose history included the topic of the Krylo unmanned reconnaissance aircraft and experience in creating complexes with UAVs: Tipchak, Korsar. The Luch Design Bureau took on the entire complex of ground (in a full-scale demonstrator of the NPU) and onboard electronic equipment, including redundant control channels, telemetry and video channels, used, among other things, for backup manual remote control. The specialists of the Luch Design Bureau also played a significant role in conducting flight tests of the MLD.

A special role in the preparation and implementation of the MLD flight was played by the honored test pilot E.I. Frolov, who, both as a creative design engineer and as a highly qualified pilot control operator, ensured the development of remote backup piloting and automatic flight of the MLD

with automatic landing approach to an altitude of 17 meters using satellite navigation. At the end of October 2014, in the first test flight of the MLD, E.I. Frolov was the first in Russian aviation practice to

The aircraft, designed according to the aerodynamic design of a “flying wing without tail surfaces”, was successfully lifted into the air and landed in the backup manual mode, which brought new knowledge and practical experience to the practice of the aerodynamic school and the school of automatic control systems of the Sukhoi Design Bureau.

On July 23, 2016, in the development of work on the program, the state customer UPMI and SP was

A state contract was concluded with the Sukhoi Company as the sole contractor for the implementation of the following research and development work. In this R&D, due to the complexity and responsibility of the upcoming experimental design work, as well as due to insufficient funding at that time, the Russian Ministry of Defense established the need to confirm the feasibility of the program by creating and flight testing a full-scale demonstrator of the SK-70B complex with the S-70B UAV.

S. Yu. Bibikov was appointed as the program director and chief designer. During the R&D work, a full-scale flight demonstrator of the S-70B-1 UAV and a demonstrator of the NPU-70B were created. The demonstrators of the SK-70B

complex were created as a basic model of the promising serial appearance of the SK-70 combat unmanned complex. In addition, the static model created in the previous R&D work was additionally equipped with a chassis and further tested

for flight performance. The static model received the index S-70B-0.

In order to minimize scientific and technical risks and significantly reduce the terms and cost of work in the S-70B, readymade and time-tested technical solutions and specific units and systems were used. For example, the chassis of the S-70B as a complete automated system, which implemented the control of braking, rotation of the front

support, retraction/release of the chassis was successfully used from the Su-57 aircraft. Special attention was paid to the implementation of the communication complex, which was repeatedly reserved. A competition was held in advance

among applicants for various ready-made communication channels with experimental tests in flight. Video channels and command and telemetry channels of the Luch, Yurion, Prima enterprises were used on the S-70B, providing reliable backup control in flight, as well as remote taxiing along the airfield. The following were also used: a cruise engine, an information and control system, an integrated control system, electric generators, hydraulic pumps, electro-hydraulic

drives of control surfaces and other systems from the Su-57 aircraft. Thus, already at the stage of creating the full-scale demonstrator S-70B, the concept of unification began to be implemented

with NTZ for the 5th generation. The experience of the large-scale demonstrator MLD was useful at the stage of creating automatic control algorithms, and first of all, for the implementation of automatic landing. Also useful was the

understanding of the features of the automatic takeoff and landing with braking, which was practically studied at the MLD. Particular attention was paid to the reliability of the created control system S-70B-1. Understanding the

complexity and duration of the creation and development of fully automatic control with a given reliability, and also based on the positive results of the implementation of manual remote control, previously achieved at the MLD, a decision

was made to simultaneously implement two highly reliable methods of controlling the S-70B-1: first of all, manual

multichannel remote control as a backup and step-by-step automated/automatic method, which should become the main

one for the serial model of the S-70. Such a technical solution, despite the very large workload of the enterprise and co-executors, the extremely limited development time, justified itself. Flaws in control algorithms, system failures - what always happens when performing complex developments of aviation equipment, were successfully countered by reliable manual remote control during the experimental flight work.

The flight model of the full-scale flight demonstrator S-70B-1 was built at the V.P. Chkalov National Aviation Plant in September 2018. On August 3, 2019, E.I. Frolov lifted the S-70B-1 into the air.

In order to speed up the work and reduce technical risks, it was necessary to create a flying laboratory. The flying laboratory was created on the basis of the third prototype of the Su-57. The flying laboratory T-50-3LL was used to test the most critical systems and control modes, primarily "manual" (manual remote control mode via video

channel) and automatic landing. The T-50-3LL was used to very carefully test the multi-channel communication system and, in particular, the two-channel video channel. At that time, the video channel signal delay caused major problems due

to the large volume of transmitted information.

Initially, manual landing was practiced on a flight test rig. As a result of a large cycle of manual landing practices with different signal durations in the control channel and in the video channel, the maximum permissible landing safety and

optimal delays in terms of manual control comfort were established under various external factors. At the next stage, full-scale manual landing practices were performed on the T-50-3LL. In this case, during the landing approach stage, control of the T-50-3LL was transferred from the pilot (piloted by S.L. Bogdan) to the NPU operator (E.I. Frolov) until a safe altitude was reached. They began with the reverse transfer of control to the T-50-3LL pilot up to an altitude of 120 m. As a result, gradually reducing the altitude, control was brought from the NPU until the T-50-3LL touched the runway, and then the T-50-3LL was also taxied from the NPU until it stopped at the parking lot.

The testing of key systems on the T-50-3LL flying laboratory allowed the successful passing of the Methodological Council of Experimental Aviation for the approval of the S-70B-1 for its first flight and ensuring the first and subsequent flights of the S-70B-1. It is interesting to note that

when passing the Methodological Council

Some of its participants did not immediately believe that a "manual" landing with the delays obtained as a result of the development of the KSS was possible. They were convinced only by the accomplished fact of real "manual" landings of the T-50-3LL with control from the NPU.

Experimental design work on the creation of the SK-70 with the S-70 UAV

Based on the successful completion of the R&D work, on December 25, 2019, the Minister of Defense of the Russian Federation approved the terms of reference for the R&D work, and on December 27, 2019, the Ministry of Defense signed a state contract with the Sukhoi Company to carry

out the R&D work to create the SK-70 reconnaissance and strike complex with the S-70 UAV.

During the work, a powerful cooperation was attracted, mainly participating in the Su-57 aircraft program. The Technical Project was developed, the stage of development of working design documentation was completed. Two experimental flight models and a new static one were built. The T-50-3LL and S-70B-1 are used as flying laboratories.
 
Yep this stuff is juicy! Thank you for posting this! I think you got to give credit to the designers; they achieved a lot with less resources.
 

Similar threads

Please donate to support the forum.

Back
Top Bottom