Su-57 intakes, supercruise performance and 2nd stage engine

It depends on the SFC of each engine at the required power setting for that flight condition. Engines typically have their best SFC at around 80-90% of Mil power, and it gets worse above and below that SFC bucket. The higher thrust engine may be operating below that optimum power setting.

On the other hand, the higher thrust engine, operated at its optimum cruise SFC may allow the cruise to at a higher altitude, which lowers available thrust and fuel flow, resulting in lower actual fuel burn. There are a lot of variables in the equation…..

Indeed. Just wanted to point out that static SFC isn't the complete picture.
 
Something i wanted to ask about this Izd. 177 engine, is this the engine we saw unveiled i think 2 or 3 years ago, which was initially speculated to be the Izd. 30 but knowledgeable russian posters said it was not?
 
The presentation mentions both 99 and 117 as source of gas generator and AFB.
We don't know diameter of 177S - is it 905 or 924mm (max limit for Su027 family)? Does it use GG from izd.99 or 117?
If it has 14.5 ton with GG from 99, then replacing it with GG from 117 might do the trick.
Also, chinese infocrad shows it as 14500+ thrust class, so it has room for more.
View: https://imgur.com/wpV6uvh
Perhaps this is why figures from 14,500 to 16,000 are mentioned, when upgraded from the Izd. 99/AL-31FP gas generator the power is indeed 14,500 kgf, but when upgraded from the Izd.117/AL-41F1 the power is about 16,000 kgf?

At any rate, if this will ever be implemented for VKS would be glorious to see the Su-30SM and Su-35S upgraded with these new engines, as well as most avionics and weapons of the Su-57.
 
Something i wanted to ask about this Izd. 177 engine, is this the engine we saw unveiled i think 2 or 3 years ago, which was initially speculated to be the Izd. 30 but knowledgeable russian posters said it was not?
These are different engines, even visually, izd.30 is a little shorter. And it probably has a thrust with afterburning of more than 16,000 kgf, since the achievement of such a thrust was announced by an insider during the testing period of izd.117
 
Most statements about the izdeliye 30, or AL-51F-1, came from journalists, some credible and some aren't. Lyulka-Saturn and UMPO themselves have been relatively quiet about the details, save for some passing statements, and the 2021 UMPO slide deck offers some quantitative information. Reputable sources generally state that the izdeliye 30 is "17-18% more effective" than the izdeliye 117, which indicates 16-17 metric tons of thrust. 18 metric tons is often thrown around, but that may be a number achieved in certain red-lined bench test conditions rather than the rated number.

The izdeliye 117 weighs about 1,600 kg, about the same as the 117S and the main difference between the two engines is the control system. The izdeliye 30 is generally considered to be a bit lighter.


AL-41F-1 is 150kg lighter then AL-31F, mentioned that several times so far. So 1530kg-150kg=.... AL-51F is even lighter. Dry weight of the Izd.30 is then about 1300kg.

Next data are from E.Marchukov himself ,collected in last several years.

''На сегодняшний день это единственный в мире двигатель в своем классе, который полностью соответствует 5-му поколению, подчеркнул Марчуков в интервью.

По понятным причинам подробностей по бесфорсажной многорежимности нового двигателя «главный» не приводит. Однако в открытых источник есть информация, что бесфорсажная тяга АЛ-51Ф1 чуть более 11000 кгс против 8800 кгс у АЛ-41Ф1, максимальная тяга на форсаже - до 18000 кгс против 14500 кгс, а тяга в особом режиме 19500 кгс против 15000 гкс у предшественника, что собственно уже весьма впечатляет.
Евгений Марчуков также поделился, что в новом двигателе АЛ-51Ф1 конструкторы кардинально изменили термодинамический процесс, который применяется на силовых установках предыдущих поколениях. Это связано с особой ионизацией воздушного потока в воздушно-топливной смеси.

Он уточнил, что в традиционной камере сгорания располагается форсажная камера. В двигателе же нового поколения АЛ-51Ф1 форсажной камеры как таковой нет.
Вместо неё появилась так называемая кольцевая система, которая будет создавать сгорание топлива без его дополнительной подачи по насосным системам, что будет иметь существенное преимущество в малозаметности на больших скоростях и будет гораздо экономичнее, поделился главный конструктор.Компрессор обеспечивает сжатие поступающего воздуха со степенью 6,7, обеспечивая расход воздуха до 20-23 кг/с.Температура газов перед турбиной находится в пределах от 1950K до 2100K a удельный расход топлива у «Изделия 30» остался на уровне двигателя АЛ-31Ф – около 0,67 кг•кгс/час. По разным оценкам, крейсерская сверхзвуковая скорость самолета Су-57 без применения форсажа, обеспечиваемая двумя двигателями с тягой по 11000 кгс, может достигать М=1,5. В новом двигателе должна быть достигнута рекордная степень форсирования тяги — отношение увеличения тяги при переходе с обычного режима на форсированный к величине нефорсированной тяги, выраженное в процентах. У «Изделия 30» это ((18 000 — 11 000)/11 000)*100=63,6%.

В завершении Евгений Марчуков подчеркнул, что остальные детали и характеристики двигателя не станет раскрывать, так как его ТТХ, как собственно и самого истребителя, еще долгое время будет под «грифом». ''

About this detail for not having afterburner chamber at all, I've read that in several occasions. AL-51F has 3-stage LPC and 5- stage HPC, then single-stage LPT and HPT .In comparison with AL-41F-1 has 19% higher t/w ratio , 6.4% better specific thrust and 9% lower specific fuel consumption. If thrust figures are from the static tests done in 2016/17 ,then we have realistic values for parameters ( H=0,V=0,t=+15°C) : >11000kgf of max static thrust on MP mode and 18000kgf as max static thrust on Full AB mode or something equivalent to that working mode. 19500kgf as max static thrust on special mode. So T.I.T. is about 1800°C.

Lyulka - 0008.jpg
Lyulka - 0009.jpg
 
Last edited:

Similar threads

Please donate to support the forum.

Back
Top Bottom