Hi! Caproni Ca.335.(SABCA S.47)

"The Caproni Ca.335 Maestrale (Mistral) was an Italian single-engined two-seat fighter-bomber/reconnaissance aircraft of the 1930s. It was designed by Caproni to meet a requirement of the Belgian Air Force, with it being planned that the aircraft would be built under licence by the Belgian company SABCA as the SABCA S.47. Only a single aircraft was built, production plans being stopped by the German invasion of Belgium in May 1940."

PDF file.
The SABCA S. 47, "L'Aviation Belge", 1938 (French)
The SABCA 47 was tested in 1940 in France. Unfortunately, in June, when German soldiers seized Bricy airfield, they just found the burned wreck of the belgian prototype.
 

Attachments

  • PhR_Caproni Ca-335 - Sabca 47 (PhR2).jpg
    PhR_Caproni Ca-335 - Sabca 47 (PhR2).jpg
    45.6 KB · Views: 113
  • PhR_Bloch MB 131 No 5 SABCA S.47 Breguet épaves captutées.jpg
    PhR_Bloch MB 131 No 5 SABCA S.47 Breguet épaves captutées.jpg
    36.7 KB · Views: 67
  • PhR_SABCA 47 - Bricy 1940 (PhR).jpg
    PhR_SABCA 47 - Bricy 1940 (PhR).jpg
    70.2 KB · Views: 50
  • PhR_SABCA S.47 Breguet épaves captutées.jpg
    PhR_SABCA S.47 Breguet épaves captutées.jpg
    39.2 KB · Views: 102
@PhR Many years ago I saw an image of the SABCA 47, without information of its Caproni origin. Thank you pointing out its history.
@blackkite A belated - thank you - to you as well.
 
Hi,i am new, i would like to know more about italian plane prototipes..Never Heard before of the Santangelo aircraft

The designs of Gaspare Santangelo (like those of his colleague, Giovanni Bellomo) are somewhat obscure because both men were assigned to the Direzione Superiore Studi ed Esperienze (DSSE) at Guidonia. As engineers of the Corpo del Genio Aeronautico, Santangelo and Bellomo were encouraged to produce example designs suited to Ministero dell'aeronautica requirements. But, as Skybolt pointed out (in reply #21), it was then up to the aviation industry to decide whether they want to build those designs.
 
In realtà la lista dei concorrenti del Caccia Combattimento è più lunga: ci sono stati due round di gara. Nel primo Caproni-Taliedo ha presentato circa cinque progetti diversi. Quanto alle versioni CR-50/Cr-55 e bis (senza navicella centrale), sono ormai cinque anni che le cerco... Non c'è niente negli archivi accessibili al pubblico della FIAT di Torino. Sono sicuramente negli archivi di stoccaggio remoto di Pescarito (piccolo paese vicino a Torino), ma sono chiusi al pubblico e ai ricercatori. Al momento sto cercando negli archivi dell'Aeronautica Militare a Roma (ci sono stato venerdì scorso) ma finora niente (ho trovato invece i progetti Caproni...).
Giovanni Bellomo era un aviatore, come il più famoso Santangelo, e il suo progetto fu inserito nella lista dei vincitori per autorizzazione del Vice-Ministro dell'Aeronautica Militare. Il problema era che nessuna grande azienda voleva realizzarlo... Muzio Macchi non era principalmente un progettista, era l'amministratore delegato dell'Aeronautica Umbra. In realtà il concetto di Bellomo riemerse un paio di anni dopo in un progetto molto poco conosciuto dell'Alfa Romeo, che utilizzava un grosso motore non convenzionale. Questo è fuori tema, vuoi che ti racconti la storia? :D
Per quanto riguarda la richiesta del Maveric, ok, pubblicherò alcuni dei progetti del Caccia Combattimento...
Do you know something about ss4?had two Machineguns?
 

Similar threads

Please donate to support the forum.

Back
Top Bottom