Retrofit
ACCESS: Top Secret
- Joined
- 21 February 2007
- Messages
- 651
- Reaction score
- 313
In the book « Экспериментальные самолеты России 1912-1941 » (Experimental aircraft of Russia 1912-1941) by D. A. Sobolev (ISBN 978-5-900078-80-9 © Russian Aviation Society LLC, 2015), in the chapter on Alexander Sergieyevich Moskalyev’s works, the following is mentioned :
Но в начале июня 1936 г. Комитет Обороны СССР получил донесение от Наркома внутренних дел Г.Г. Ягоды:
«Нами было установлено, что некий авиаинженер Поставин, якобы бежав-ший в 1933 году из СССР в Маньчжурию, изобрёл самолёт новой конструк-ции (треугольная конфигурация). В Шанхае Поставин вступил в переговоры о продаже своего изобретения. Японцы изобретение купили и приступили к опытам. Экспериментальная модель делалась в Дайрене, и там же проводи-лись давшие положительные результаты испытания в присутствии специали-стов: генерала Судзуки, подполковника Косумото и лейтенанта Немото. После испытания модели Поставин уехал в Японию в г. Симоносеки, где на секрет-ной авиабазе руководил постройкой самолётов, которых в настоящее время якобы построено 400 штук.
В 1935 году Поставин умер на одном из японских курортов при весьма зага-дочных обстоятельствах, причём высказывалось мнение, что он был отравлен.
Нам удалось агентурным путём добыть некоторые чертежи и описания самолёта конструкции Поставина. Материалы были представлены для кон-сультации Главному инженеру ВВС РККА т. Конорт[у], который дал положи-тельное заключение о возможности постройки самолёта такого типа.
По заключению т. Конорт[а], идея постройки такого самолёта представля-ет большой интерес, т. к. он должен дать большую скорость на большой высо-те. Устойчивость сомнений не вызывает. Есть предпосылки к использованию самолёта такого типа с катапультой или станком (наклонным стартовым сто-лом. — Д.С.), т. е. возможность полётов без людей и в определенном направ-лении.
Для быстрой реализации т. Конорт считает необходимым организовать секретную группу при Военной Воздушной академии или при ЦАГИ с зада-нием построить первый образец в 2–3 месячный срок»2.
Из прилагающихся материалов следовало, что самолёт Поставина пред-ставлял собой двухместный истребитель-бесхвостку с треугольным крылом очень большой стреловидности и расположенным под ним узким фюзеляжем. Два двигателя (200 и 400 л. с.) с нагнетателями приводили во вращение тяну-щий и два толкающих винта. Управление — с помощью руля направления и интерцепторов на крыле. Вооружение — стреляющая через вал переднего вин-та пушка и четыре пулемета. Кабины экипажа герметизированы для полёта на большой высоте.
« Google translation » is giving the following :
But at the beginning of June 1936, the USSR Defense Committee received a report from the People's Commissar of Internal Affairs G.G. Berries:
“We found that a certain aircraft engineer Postavin, who allegedly fled from the USSR to Manchuria in 1933, invented an aircraft of a new design (triangular configuration). In Shanghai, Postavin entered into negotiations to sell his invention. The Japanese bought the invention and began to experiment. An experimental model was made in Dairen, and tests were carried out there that gave positive results in the presence of specialists: General Suzuki, Lieutenant Colonel Kosumoto and Lieutenant Nemoto. After testing the model, Postavin left for Japan in the city of Shimonoseki, where he supervised the construction of aircraft at a secret air base, of which 400 are allegedly built at present.
In 1935, Postavin died in one of the Japanese resorts under very mysterious circumstances, and it was believed that he was poisoned.
We managed to get some drawings and descriptions of the aircraft designed by Postavin through agents. The materials were submitted for consultation to the Chief Engineer of the Red Army Air Force Comrade Konort [y], who gave a positive conclusion on the possibility of building an aircraft of this type.
According to Comrade Conorth[a], the idea of building such an aircraft is of great interest, since it should give greater speed at high altitude. The sustainability is beyond doubt. There are prerequisites for using an aircraft of this type with a catapult or a machine (an inclined launch table. - D.S.), i.e. the possibility of flying without people and in a certain direction.
For quick implementation, Comrade Conort considers it necessary to organize a secret group at the Military Air Academy or at TsAGI with the task of building the first sample within 2-3 months.
From the attached materials, it followed that Postavin's aircraft was a two-seat tailless fighter with a delta wing of very large sweep and a narrow fuselage located under it. Two engines (200 and 400 hp) with superchargers drove the pulling and two pushing propellers. Controls - using the rudder and spoilers on the wing. Armament - a cannon firing through the shaft of the front propeller and four machine guns. The cockpits are pressurized for high altitude flight.
A photo of a wind tunnel test model is also presented.
Is more information available on Postavin and his works on delta wings (in Soviet Union or Japan)?
Но в начале июня 1936 г. Комитет Обороны СССР получил донесение от Наркома внутренних дел Г.Г. Ягоды:
«Нами было установлено, что некий авиаинженер Поставин, якобы бежав-ший в 1933 году из СССР в Маньчжурию, изобрёл самолёт новой конструк-ции (треугольная конфигурация). В Шанхае Поставин вступил в переговоры о продаже своего изобретения. Японцы изобретение купили и приступили к опытам. Экспериментальная модель делалась в Дайрене, и там же проводи-лись давшие положительные результаты испытания в присутствии специали-стов: генерала Судзуки, подполковника Косумото и лейтенанта Немото. После испытания модели Поставин уехал в Японию в г. Симоносеки, где на секрет-ной авиабазе руководил постройкой самолётов, которых в настоящее время якобы построено 400 штук.
В 1935 году Поставин умер на одном из японских курортов при весьма зага-дочных обстоятельствах, причём высказывалось мнение, что он был отравлен.
Нам удалось агентурным путём добыть некоторые чертежи и описания самолёта конструкции Поставина. Материалы были представлены для кон-сультации Главному инженеру ВВС РККА т. Конорт[у], который дал положи-тельное заключение о возможности постройки самолёта такого типа.
По заключению т. Конорт[а], идея постройки такого самолёта представля-ет большой интерес, т. к. он должен дать большую скорость на большой высо-те. Устойчивость сомнений не вызывает. Есть предпосылки к использованию самолёта такого типа с катапультой или станком (наклонным стартовым сто-лом. — Д.С.), т. е. возможность полётов без людей и в определенном направ-лении.
Для быстрой реализации т. Конорт считает необходимым организовать секретную группу при Военной Воздушной академии или при ЦАГИ с зада-нием построить первый образец в 2–3 месячный срок»2.
Из прилагающихся материалов следовало, что самолёт Поставина пред-ставлял собой двухместный истребитель-бесхвостку с треугольным крылом очень большой стреловидности и расположенным под ним узким фюзеляжем. Два двигателя (200 и 400 л. с.) с нагнетателями приводили во вращение тяну-щий и два толкающих винта. Управление — с помощью руля направления и интерцепторов на крыле. Вооружение — стреляющая через вал переднего вин-та пушка и четыре пулемета. Кабины экипажа герметизированы для полёта на большой высоте.
« Google translation » is giving the following :
But at the beginning of June 1936, the USSR Defense Committee received a report from the People's Commissar of Internal Affairs G.G. Berries:
“We found that a certain aircraft engineer Postavin, who allegedly fled from the USSR to Manchuria in 1933, invented an aircraft of a new design (triangular configuration). In Shanghai, Postavin entered into negotiations to sell his invention. The Japanese bought the invention and began to experiment. An experimental model was made in Dairen, and tests were carried out there that gave positive results in the presence of specialists: General Suzuki, Lieutenant Colonel Kosumoto and Lieutenant Nemoto. After testing the model, Postavin left for Japan in the city of Shimonoseki, where he supervised the construction of aircraft at a secret air base, of which 400 are allegedly built at present.
In 1935, Postavin died in one of the Japanese resorts under very mysterious circumstances, and it was believed that he was poisoned.
We managed to get some drawings and descriptions of the aircraft designed by Postavin through agents. The materials were submitted for consultation to the Chief Engineer of the Red Army Air Force Comrade Konort [y], who gave a positive conclusion on the possibility of building an aircraft of this type.
According to Comrade Conorth[a], the idea of building such an aircraft is of great interest, since it should give greater speed at high altitude. The sustainability is beyond doubt. There are prerequisites for using an aircraft of this type with a catapult or a machine (an inclined launch table. - D.S.), i.e. the possibility of flying without people and in a certain direction.
For quick implementation, Comrade Conort considers it necessary to organize a secret group at the Military Air Academy or at TsAGI with the task of building the first sample within 2-3 months.
From the attached materials, it followed that Postavin's aircraft was a two-seat tailless fighter with a delta wing of very large sweep and a narrow fuselage located under it. Two engines (200 and 400 hp) with superchargers drove the pulling and two pushing propellers. Controls - using the rudder and spoilers on the wing. Armament - a cannon firing through the shaft of the front propeller and four machine guns. The cockpits are pressurized for high altitude flight.
A photo of a wind tunnel test model is also presented.
Is more information available on Postavin and his works on delta wings (in Soviet Union or Japan)?
Attachments
Last edited: