Dutch Light Aircraft,Sailplanes & Helicopters Prototypes & Projects

hesham

ACCESS: USAP
Senior Member
Joined
26 May 2006
Messages
34,828
Reaction score
15,707
Hi,

Van den Berg Staalvogel =

Hans van den Berg uit Baambrugge heeft vijf(!) maal een vliegtuig gebouwd, vanaf 1962 bouwde hij drie toestellen die echter geen van alle gevlogen hebben.

Zijn vierde project (Staalvogel 4) was in 1968 klaar en kwam op 5 juli van dat jaar inderdaad van de grond: "Het mini-vliegtuig, met vleugels van

boekbinderslinnen (Waterlooplein), met een scootervoorwiel als neuswiel, twee motorfietswielen als landingsgestel, een automotor en hier en daar wat

elektrapijp verhief zich, bestuurd door Skylight-directeur Johan Daams, boven het Hilversumse vliegveld ongeveer 25 cm van de grond".

Grootste hoogte die later op die dag nog bereikt werd, was ongeveer 8 meter.

Commentaar van Daams: "Werkelijk, met dit vliegtuigje tart je de wetenschap!"

Op dezelfde dag vloog ook de bouwer zèlf met zijn creatie, maar hij schrok zó van de bereikte hoogte dat hij de stick naar voren duwde en het toestel

tegen de grond vloog. Het is niet meer gerepareerd.

Later bouwde hij de Staalvogel 5, de PH-BER, en daarbij zouden nog delen van de Staalvogel 4 gebruikt zijn.

Google translate;

Van den Berg Staalvogel

Hans van den Berg from Baambrugge has built an airplane five(!) times, from 1962 he built three aircraft, none of which flew.

His fourth project (Staalvogel 4) was finished in 1968 and was indeed launched on July 5 of that year: "The mini-plane, with wings made of bookbinder's linen (Waterlooplein), with a scooter front wheel as a nose wheel, two motorcycle wheels as landing gear, a car engine and some electrical pipes here and there, controlled by Skylight director Johan Daams, rose above the Hilversum airport about 25 cm from the ground."

The greatest height reached later that day was approximately 8 meters.

Comment from Daams: "Really, with this airplane you defy science!"

On the same day, the builder himself also flew his creation, but he was so shocked by the height reached that he pushed the stick forward and the aircraft flew into the ground. It is no longer repaired
 
Last edited:
https://www.airnieuws.nl/luchtvaartartikelen/NVAV11/index.html

Google Translate

On September 13, 1969, the gentleman flew van der Ham unintentionally for the first time with a by Cor Dijkman Dulkes built plane, powered by a DAF engine. It was in the intention to take some taxi tests on the beach at Wijk aan Zee with the “ Bravo ”, on which “ PH-COR ” was painted illegally. It plane came off the beach and the kite dared not land on the busy beach and decided to set course for the Rotterdam airport, where he landed on the grass track. The result was a lot of media attention and a fine!

This was the first step after the Second World War to amateur construction in our country.



In the early years ’ 70 was a number persons engaged in autogyros in our country and during the exhibition Rotorix of the Aircraft Engineering
Study association Sipke Wynia in 1971 the idea for the founding of the Dutch Association of Amateur Aircraft builders, which on April 23, 1971
became a fact.

Before the War there were already various devices built in our country such as the Pou-du-Ciel and at the time of the establishment of the NVAV in 1971, there were three projects under development: the Steel Bird PH-BER (four different models) by Hans van den Berg, Dijkhastar II PH-COR by Cor Dijkman Dulkes and the gyrocopter Verlaan Boomerang PH-VER van Carel Delayed.
 
Also,

Borgmann 1992,

Bennie Borgmann uit Barger-Compascuum haalde de lokale pers met zijn eigenbouwproject. Een
éénmotorige hoogdekker met een spanwijdte van zeven meter en uitgerust met een motor van
39pk uit een Citroën 2CV.

Google translate,

Borgmann 1992

Bennie Borgmann from Barger-Compascuum made it to the local press with his own construction project.
A single-engine high-wing with a wingspan of seven meters and equipped with a 39 hp engine
from a Citroën 2CV.
 

Attachments

  • Capture32424.PNG
    Capture32424.PNG
    764 KB · Views: 6
  • V-20.PNG
    V-20.PNG
    103.4 KB · Views: 7
Hi,

Here's an article about a V-20 (a Dutch glider that was built in 1939) that was piloted by a member of the Utrecht Royal Dutch Aviation Association and was a representative of Gelderland.

Sources:

https://www.delpher.nl/nl/kranten/v...000058794:mpeg21:a0010&objectsearch=vliegtuig
https://www.gruppofalchi.com/files/1958-The-World-s-Sailplanes.pdf

Thank you,but here we speak about Post WWII period.

Buijster gyrocopter 1994

Sjaak Buijster heeft zelf een door een Trabant-motor aangedreven gyrocopter ontworpen. De bouw werd in 1994 gestart en de motor heeft met de eveneens zelfgebouwde propeller al proefgedraaid op een tijdelijke, wèl op een gyrocopter lijkende, constructie.

Streefjaar voor de eerste vluchten was het jaar 2000.

Google translate,

Buijster gyrocopter 1994

Sjaak Buijster himself designed a gyrocopter powered by a Trabant engine. Construction started in 1994 and the engine has already been tested with the propeller, which was also self-built, on a temporary construction that resembles a gyrocopter.

The target year for the first flights was the year 2000.
 
Thank you,but here we speak about Post WWII period.

Buijster gyrocopter 1994

Sjaak Buijster heeft zelf een door een Trabant-motor aangedreven gyrocopter ontworpen. De bouw werd in 1994 gestart en de motor heeft met de eveneens zelfgebouwde propeller al proefgedraaid op een tijdelijke, wèl op een gyrocopter lijkende, constructie.

Streefjaar voor de eerste vluchten was het jaar 2000.

Google translate,

Buijster gyrocopter 1994

Sjaak Buijster himself designed a gyrocopter powered by a Trabant engine. Construction started in 1994 and the engine has already been tested with the propeller, which was also self-built, on a temporary construction that resembles a gyrocopter.

The target year for the first flights was the year 2000.
Thank you, I promise to look next time when looking at the forums.

Anyways, here's a 1981 article about Gerrit te Pas helicopter

Translation by google

From one of our reporters
HALLE, Thursday Pilot's license or not, Gerrit te Pas (40) from Halle in Gelderland will and must take to the air. He has to leave a complete self-constructed helicopter on the ground due to lack of flight training. He looked for a solution and found it in another flying principle: the gyrocopter.
We do not have a pilot certificate for such aircraft, so the Achterhoeker can fulfill an old childhood dream. It is a hobby that I completely agree with. Gerrit te Pas in his self-built helicopter, although he is not allowed to take to the air. He will use his self-built gyrocopter for this. Our country does not have a pilot certificate for this.
live it out,” he says.
The gyrocopter is propelled by a propeller, driven by a 2300 cc VW engine. The aircraft becomes airborne by means of a rotor, which rotates at forward speed.
Te Pas will spend his holiday at Lelystad airport to master this type of aircraft, which is new to our country.
At the end of May, his gyrocopter can be seen at an exhibition of the Dutch Association of Amateur Aircraft Builders (NVAV) in Lelystad.

sources

https://www.delpher.nl/nl/kranten/v...eg21:a0276&objectsearch=v-20&query=gyrocopter
 

Attachments

  • Capture2136.PNG
    Capture2136.PNG
    858.8 KB · Views: 6
  • Capture2135.PNG
    Capture2135.PNG
    238.2 KB · Views: 5
  • Capture2134.PNG
    Capture2134.PNG
    180.4 KB · Views: 3

Attachments

  • Staalvogel 1 after a mishap in Baambruppe.PNG
    Staalvogel 1 after a mishap in Baambruppe.PNG
    883 KB · Views: 5
  • Staalvogel 2 after a successful flight at hilversum airport.PNG
    Staalvogel 2 after a successful flight at hilversum airport.PNG
    1.4 MB · Views: 7
  • staalvogel 3 minus wings.PNG
    staalvogel 3 minus wings.PNG
    1.1 MB · Views: 7
  • Hans van Den berg in  the staalvogel 5.PNG
    Hans van Den berg in the staalvogel 5.PNG
    266.6 KB · Views: 6
  • Hans van den berg working on the engine.PNG
    Hans van den berg working on the engine.PNG
    309 KB · Views: 10
Conijn 2000

Hoewel zeker geen kandidaat voor het N.L.R. toch vermeldenswaard. De kunstenaar Joost Conijn bouwde behalve een houten auto ook een vliegtuig waarmee hij inderdaad in de woestijn in Marokko gevlogen heeft.

Later herhaalde hij dat nog eens in Tsjechië met een bouwsel waarop een Tsjechisch kenmerk OK-KUL 09 was aangebracht. Hiermee crashte hij.

Google translate,

Conijn 2000

Although certainly not a candidate for the N.L.R. still worth mentioning. In addition to a wooden car, the artist Joost Conijn also built an airplane with which he actually flew in the desert in Morocco.

He later repeated this in the Czech Republic with a building on which the Czech mark OK-KUL 09 was applied. With this he crashed.
 
Hans van den Berg himself is overall an interesting engineer as he built a steam vehicle and even a steam rocket before he began to build the Staalvogel.
 

Attachments

  • steam rocket by Hans Van Den Berg.PNG
    steam rocket by Hans Van Den Berg.PNG
    379.5 KB · Views: 9
  • steam car.PNG
    steam car.PNG
    1.2 MB · Views: 9

Similar threads

Back
Top Bottom